Obsah:
Máte slabé jazdecké výkony napriek množstvu tréningov a práci na technike jazdy? Alebo sa dlhšia jazda zakaždým končí bolesťou kolien, krku či chrbta? Problém môže spočívať v nesprávne nastavenom bicykli. Zistite, ako nastaviť riadidlá a sedlo, aby ste dosiahli správnu polohu na bicykli.
Ako začiatočníci alebo rekreační cyklisti si mnohokrát nastavujeme bicykel „od oka“ a snažíme sa dosiahnuť pohodlnú polohu počas jazdy. Samozrejme, je možné, že sa k optimálnemu nastaveniu dopracujeme sami metódou pokusov a omylov, ale kým sa nám takáto metóda osvedčí, môžeme pri každej cyklistickej túre alebo tréningu bojovať s bolesťami chrbta alebo si privodiť vážne zranenie. Na posúdenie toho, či je naša poloha na bicykli správna, sa skôr oplatí požiadať o radu skúseného cyklistu alebo si pozrieť videá vytvorené odborníkmi. Ďalšou možnosťou je ísť na kurz vnútorná cyklistika/spining vo fitness klube, kde vám inštruktor vysvetlí zásady polohovania na jednej dráhe. Môžete sa pokúsiť upraviť vzdialenosť a výška sedla a riadidiel na vlastnom vybavení alebo požiadajte odborníka (inštruktori IC sú mnohokrát cyklisti) o podrobnosti o správnej konfigurácii bicykla na základe vášho štýlu jazdy alebo bolestí. Ďalšou možnosťou je urobiť si fotografiu/video, ako vyzerá vaša jazdecká pozícia, a poradiť sa s profesionálom (napr. cyklistom alebo inštruktorom).
Ak ste profesionál, plánujete pretekať alebo sa jednoducho zaujímate o optimálnu polohu na bicykli, požiadajte o pomoc Bikefitter. Ide o špecialistu (zvyčajne fyzioterapeuta), ktorý prispôsobuje nastavenia jednokolky používateľovi, okrem iného pomocou moderných diagnostických metód (napr. 3D snímanie údajov zo senzorov umiestnených na tele). Vďaka rozhovoru o štýle jazdy, predchádzajúcich zraneniach, frekvencii a rozsahu tréningového zaťaženia, analýze pohybových schopností a telesnej stavby, ako aj príslušným statickým a dynamickým meraniam pomôže nastaviť výšku sedla a riadidiel a vzdialenosť medzi nimi podľa individuálnych charakteristík cyklistu.
V tomto článku sa dozviete, prečo je dôležité dbať na optimálnu polohu vášho bicykla a aké sú najdôležitejšie pravidlá konfigurácie riadidiel a sedla s ohľadom na váš štýl jazdy alebo typ bicykla.
Niektoré z kľúčových príznakov, že máte nesprávne nastavená výška riadidiel a sedla, a ich vzájomnej vzdialenosti sú bolesti kolien, krku, ramien a chrbta. Často sa jazda končí odreninami v oblasti slabín a rozkroku. Nesprávna poloha tela počas jazdy môže spôsobiť znecitlivenie rúk alebo nôh a pocit neistého ovládania motocykla, napr. pri vjazde do zákrut. Výsledkom nesprávnej polohy pri jazde na bicykli je rýchlejšia a väčšia únava už po niekoľkých kilometroch jazdy. Neefektívna jazda na súťažiach/závodoch/dlhých vzdialenostiach môže byť tiež dôsledkom príliš nízko/vysoko umiestneného sedla alebo riadidiel alebo príliš malej/veľkej vzdialenosti medzi riadidlami a sedlom.
Ak napriek nepríjemným pocitom a prvým príznakom, že vaša poloha na bicykli pravdepodobne nebude ani zďaleka správny, nič nezmeníte a môžete si spôsobiť vážne zranenie, ktoré vás vyradí z fyzickej aktivity na niekoľko týždňov alebo aj dlhšie. Udržiavanie nevhodného nastavenia tiež znižuje bezpečnosť jazdy (je ľahké stratiť rovnováhu) a môže účinne odradiť od tejto formy fyzickej aktivity.
Medzitým môžete zistiť, že stačí malá úprava polohy, aby ste zlepšili výkonnosť a pohodlie pri šliapaní, vyhli sa bolesti/zraneniam a využili všetky výhody rekreačnej aj súťažnej jazdy.
Dôležitý prvok nastavenie bicykla je obliecť si oblečenie a obuv, v ktorých jazdíte najčastejšie. Cyklistické šortky so stielkou a Topánky SPD bude vyžadovať trochu iné nastavenie ako pri rekreačnom nosení. Uistite sa, že chodidlo je rovnobežné s osou kolesa (nezapichujte pätu do špičky ani nezačínajte pohyb od päty) a že os pedálu prechádza chodidlom v jeho najširšom bode.
Postavte sa vedľa bicykla, položte 3 prsty na bedrový hrot a umiestnite sedlo bicykla 2-3 prsty od spodnej časti. Ďalší spôsob nastavenie výšky sedla je opäť sa postaviť bokom k sedlu, zdvihnúť nohu zo strany bicykla a ohnúť ju v kolennom a bedrovom kĺbe do pravého uhla (90 stupňov). Umiestnite sedlo na úroveň hornej časti bedrového kĺbu.
Výška sedla je správna, keď sú nohy počas jazdy rovné alebo mierne pokrčené v kolenách (medzi hornou časťou stehna a predkolením by mal byť uhol 25-35 stupňov). Dôležité: nesmie byť poklony, To znamená, že koleno sa nesmie neprirodzene ohýbať dozadu. Pociťujete pri pedálovaní bolesť v prednej časti kolena? Sedlo je príliš nízko. Naopak, keď vás bolí zadná časť kolena, koleno je príliš vysoko.
Pokiaľ ide o uhol sedla, optimálna poloha je držať sedlo v horizontálnej polohe, ktorá zabraňuje posúvaniu tela dopredu a dozadu. Pre mužov môže byť dobrou voľbou mierne vyvýšenie špičky sedla, zatiaľ čo pre ženy môže byť pohodlnejšia nižšia poloha.
Vo väčšine prípadov je vhodné výška riadidiel rovná výške sedla (napr. trekingový bicykel). Jazdíte
MTB ? Optimálne výška riadidiel na horskom bicykli je taká, v ktorej je nižšie vo vzťahu k sedlu. Takéto umiestnenie umožňuje znížiť ťažisko, a tým lepšie tlmiť nárazy napríklad pri prekonávaní prekážok v stoji. To isté platí aj pre cestný bicykel , kde je dôležitá čo najeerodynamickejšia poloha, preto musia byť riadidlá nižšie ako sedadlo (2-5 cm). To pomáha znížiť odpor vzduchu, a tým zvýšiť rýchlosť a účinnosť jazdy. V prípade mestský bicykel, riadidlá je možné nastaviť o niečo vyššie ako sedlo (5 cm alebo viac), aby ste mali vzpriamenejší a stabilnejší postoj a menej namáhali zápästia alebo ruky.Sadnite si na bicykel, nohy a pedále umiestnite rovnobežne s tanečnou plochou (na rovnakej úrovni) a pri pohľade nadol skontrolujte, kde sa nachádza koleno vašej prednej nohy. Optimálna poloha je vtedy, keď zvislá čiara od kolena pretína presný stred osi pedálov. Pri silovej jazde môžete sedlo posunúť mierne dopredu, zatiaľ čo pri rýchlej jazde (pri vysokej kadencii) je dobré posunúť ho mierne dozadu.
Správna poloha na bicykli Je to úľava pre chrbticu, kĺby a svaly, menšie riziko zranenia a bezpečná a efektívna jazda. Oplatí sa teda dbať na to, či si kupujete nový bicykel, jazdíte rekreačne alebo ste veteránom cestných či single trackových.