Obsah:
Výber materiálu rámu bicykla je jedným z kľúčových faktorov pri kúpe jednokolky. Kedysi dominantná oceľ ustúpila uhlíkovým vláknam a hliníku. Každý z týchto materiálov má svoje výhody a nevýhody a konečný výber závisí od priorít cyklistu, t. j. od toho, čo od rámu očakáva z hľadiska hmotnosti, odolnosti, výkonnostných vlastností alebo v neposlednom rade od rozpočtu, ktorým disponuje. Karbónový alebo hliníkový bicykel? Pokúsime sa vám pomôcť urobiť správne rozhodnutie.
Jednou z udalostí, ktorá spopularizovala používanie uhlíkových vlákien vo svete cyklistiky, bolo víťazstvo Lancea Armstronga na Tour de France v roku 1999 na karbónovom bicykli Trek 5500 OCLV. Rám tohto bicykla bol v tom čase najľahším vyrábaným modelom na svete – vážil len 912 g.
Hlavnou výhodou uhlíka je, že sa dá tvarovať a prispôsobiť individuálnym potrebám pri zachovaní primeranej tuhosti, pohodlia a aerodynamickej účinnosti a nízkej hmotnosti zariadenia. Používa sa predovšetkým v
MTB a cestné bicykle. Karbónové vlákna však majú aj nevýhody – vysokú cenu a väčšiu náchylnosť na poškodenie pri nehode v porovnaní s inými materiálmi.Karbónový rám bicykla je vyrobený z vrstiev uhlíkových vlákien (pripomínajú pletené listy), ktoré sú obklopené epoxidovou živicou. Po ručnom zostavení jednotlivých vrstiev rámu sa rám vloží do kovovej formy a zahrieva sa pod tlakom, kým sa vrstvy nespoja. Potom sa celok brúsi. Uložením vrstiev pod zvoleným uhlom má rám rôzne vlastnosti. Okrem toho sa v dôsledku štruktúry zaťaženie v uhlíkových vláknach prenáša na jednu stranu, a nie v každom smere ako v kovoch, takže na dosiahnutie tuhosti na jednom mieste a pružnosti na inom stačí nastaviť určitý uhol. Okrem rámov sa uhlíkové vlákna používajú aj na výrobu iných komponentov bicyklov, napríklad sedadiel, mostíkov, riadidiel, ráfikov, kolies atď.
Najväčšou výhodou rámov z uhlíkových vlákien je, že sú ľahké, ale pevné a pružné a dobre tlmia nárazy. Pri jazde skvele odovzdáva energiu, takže sa môžete otáčať rýchlejšie bez toho, aby ste obetovali pohodlie, čo oceníte pri zdolávaní náročných trás v horách. Karbónový bicykel tiež pohltí väčšinu vibrácií z ciest, horských chodníkov a iných nerovných povrchov. Pozitívom je, že karbónové rámy možno ľubovoľne tvarovať (aj do veľmi zložitých aerodynamických tvarov), čo umožňuje ich usporiadanie podľa konkrétnych požiadaviek bicykla a štýlu jazdy, na ktorý sú určené, pri zachovaní správneho pomeru hmotnosti, tuhosti, jazdného komfortu a aerodynamickej účinnosti. Treba spomenúť, že karbónové rámy majú pomerne tuhú konštrukciu, čo uľahčuje riadenie bicykla. Okrem toho sa na bicykli s karbónovým rámom dá jazdiť mnoho hodín alebo v náročnom teréne pri zachovaní vysokého výkonu a vynaložení väčšieho úsilia na pedálovanie bez toho, aby ste nadmerne pociťovali hmotnosť bicykla. K výhodám karbónových bicyklov sa pridáva odolnosť voči korózii, ktorú oceníte, ak často jazdíte v nepriaznivých poveternostných podmienkach.
Jeden zo základných chyby rámu bicykla z uhlíkových vlákien je, že nepatrí medzi lacné riešenia, najmä ak ste profesionálny cyklista alebo pretekáte v súťažiach a potrebujete špičkový karbónový rám. Vtedy sa suma vynaložená na karbónový bicykel môže vyšplhať až na päťmiestnu sumu.
Hlavnou nevýhodou karbónového rámu je jeho náchylnosť na opotrebovanie a poškodenie pri nehode alebo bodovom náraze. Je pomerne ľahké ho rozdrviť alebo poškodiť, napr. v oblasti rýchloupínačov. Na zníženie rizika poškodenia sa často používajú kovové chrániče, napríklad na najzraniteľnejších častiach bicykla. Nárazy môžu viesť aj k mikropoškodeniam vnútornej strany rámových trubiek, ktoré sú voľným okom neviditeľné, ale môžu spôsobiť napríklad zlomenie rámu. Preto vždy po nehode alebo náraze bicykla napr. na cestu alebo tvrdý povrch vráťte bicykel do servisného strediska, kde pomocou špecializovaného zariadenia môžu odborníci zistiť vnútorné poškodenia. Poškodený karbónový rám sa navyše ťažko opravuje, napríklad kvôli relatívne nízkej dostupnosti dielov a príslušenstva, takže môže byť potrebné vymeniť celý rám.
Na strane nevýhod rámu bicykla alebo iných karbónových komponentov je potrebné uviesť aj nemožnosť vystruženia alebo závitovania, aby bolo možné komponenty priskrutkovať (napr. to vyžaduje doplnenie rámu o ložiská alebo nutnosť použiť kovovú vložku, čo zvyšuje hmotnosť bicykla).
Je potrebné dodať, že vlákno nerovná sa vlákno a zatiaľ čo rám bicykla na špičkovom pretekárskom modeli od špičkovej značky bude skonštruovaný na vysokej úrovni a bude ponúkať vynikajúci výkon v pomere k hmotnosti, to isté sa nedá povedať o lacnom karbónovom bicykli vyrobenom z lacného typu uhlíkových vlákien. Dokonca ani použitie podobných výrobných postupov nezabezpečí, aby takýto bicykel ponúkal primerané výkonnostné charakteristiky. Najlepšie karbónové bicykle na svete ponúkajú vynikajúce výkony, pretože inžinieri strávili tisíce hodín optimalizáciou spôsobu použitia tohto typu suroviny.
Hliníkové rámy Zaručujú dobrý pomer medzi nízkou hmotnosťou a vysokou tuhosťou a sú dostupné za prijateľnú cenu, ale treba mať na pamäti, že presné vlastnosti sa líšia v závislosti od typu bicykla a použitej kovovej zliatiny. Pri výrobe jednokolesových bicyklov sa používajú najmä hliníkové zliatiny 6061 a 7005. Hliníkové rámy sa najčastejšie vyskytujú v bicykloch nižšej a strednej cenovej kategórie, ale rovnako obľúbené sú aj v drahších cestných alebo MTB rámoch, keď je dôležitý čo najlepší výkon.
Jednou z výhod hliníka je, že umožňuje relatívne jednoduchú manipuláciu s tvarom rúrok, čím sa získavajú rôzne vlastnosti. Hliníkové rúrky sa najčastejšie spájajú, aby sa zabezpečila tuhosť a pevnosť vo vybraných oblastiach a aby sa ušetrila hmotnosť tam, kde tieto vlastnosti nie sú potrebné. Inak povedané, lepenie robí rúrky hrubšími na koncoch, pretože tam je väčšie namáhanie a spojenie s inými rúrkami (napr. spodný držiak), zatiaľ čo v strede sú tenšie, aby sa znížila hmotnosť. Veľký rozdiel je aj v tom, koľkokrát je rúrka ohnutá. Hliníkové rámy sú kompaktnejšie, majú vysokú hustotu a vážia viac ako karbónové rámy, a preto poskytujú stabilnejšiu jazdu.
Hliníkové rámy sú menej náchylné na nehody alebo náhodné poškodenie ako karbónové rámy, preto sa používajú najmä v horských bicykloch, ako aj v
cestné bicykle jazdci, ktorí chcú dobrý výkon, ale majú obmedzený rozpočet. Hliník nie je krehký ako karbón a v prípade poškodenia sa zvyčajne najskôr ohne alebo zlomí, takže môžete ľahko vymeniť poškodenú časť namiesto celého rámu.V minulosti sa hliníkové rámy považovali za nepohodlné, pretože boli veľmi tuhé a neabsorbovali nárazy, ale vďaka modernému vývoju v oblasti výroby rámov zaručujú vysokú kvalitu jazdy. Pokročilé techniky hydroformovania a zvárania vytvárajú zložité tvary, ktoré pomáhajú dodať konkrétnej časti rámu správny charakter vrátane nízkej hmotnosti, vysokej pevnosti a jazdného komfortu. Mnohé z najnovších hliníkových rámov majú aj aerodynamické vlastnosti.
Používanie bicykla s hliníkovým rámom môže byť pomerne náročné, najmä pri dlhodobej jazde alebo v náročnom teréne. Hmotnosť rámu zvyšuje množstvo práce, ktorú musíte vynaložiť na jeho ovládanie. Ďalšou nevýhodou je, že bicykle s hliníkovým rámom neposkytujú také dobré tlmenie nárazov ako karbónový model, takže jazdu v nerovnom teréne budete pociťovať výraznejšie. Ďalším problémom hliníkových bicyklov je ich náchylnosť na prírodné vplyvy. Zloženie materiálov používaných na výrobu hliníka sú najmä kovy a tie majú vlastnosť reagovať s vodou a vytvárať hrdzu.
Pred rokom 2000 a popularizáciou karbónových rámov sa na výrobu rámov bicyklov tradične používala oceľ. Dnes sa tento materiál používa najmä na výrobu bicyklov, pri ktorých je hmotnosť menej dôležitá v porovnaní s odolnosťou (napr. turistické, trailové alebo horské bicykle) alebo pre jazdcov neobvyklých veľkostí. Rúrky oceľových rámov sú zvyčajne spojené na tupo, aby sa čo najviac znížila hmotnosť. Moderné rámy bicyklov vyrábané z ocele ponúkajú veľký výber tvarov rúrok, ktoré však nie sú také pokročilé ako rámy z uhlíkových alebo hliníkových rúrok.
Na strane výhod oceľového rámu bicykla je potrebné spomenúť nasledujúce:
trvanlivosť a menšia náchylnosť na opotrebovanie a poškodenie;
možnosť použiť rúrky s menším priemerom a tenšou stenou pri zachovaní dobrej tuhosti;
jednoduchosť opravy;
komfort jazdy vďaka vlastnostiam tlmenia nárazov.
Nevýhody oceľového rámu?
relatívne vysoká hmotnosť;
drahšie ako hliníkové modely;
lacná oceľ je náchylná na koróziu.
korózia v prípade nesprávneho ošetrenia – pre nehrdzavejúcu oceľ je potrebný protikorózny náter.
Konečné riešenie otázky týkajúcej sa výberu materiálu rámu bicykla závisí predovšetkým od štýlu a intenzity jazdy, skúseností alebo rozpočtu. Ak hľadáte bicykel s nízkou hmotnosťou, vysokou ovládateľnosťou, rýchlou jazdou, pohybom bez dodatočného zaťaženia a s menšou námahou, potom bude pre vás optimálnou voľbou bicykel s karbónovým rámom. Aj keď uvažujete o profesionálnej cestnej cyklistike alebo MTB, potom by ste mali siahnuť po karbónovej verzii. Či už potrebujete bicykel na rekreačnú jazdu, každodenné dochádzanie do práce/školy alebo stabilný bicykel, ktorý unesie ťažšie náklady (napr. sedadlo na bicykli s dieťaťom, nákupmi, pracovnými pomôckami atď.) – najlepšou možnosťou by bolo skopírovať bicykel objektu.s hliníkovým rámom a lepším príslušenstvom.
Ak hľadáte osvedčené štrkové bicykle, MTB, cestné, crossové, mestské alebo trekingové bicykle s vysokokvalitnými materiálmi od najlepších svetových výrobcov: Kellys, Orbea, Ridley, Cipollini, EcoBike, Superior alebo PUKY, pozrite sa na Sportano.sk. Rozsiahly sortiment
dámske, pánske a detské bicykle s karbónovými a hliníkovými rámami nájdete model, ktorý bude vyhovovať vašim individuálnym potrebám a úrovni znalostí. Váhate, či je pre vás alebo vaše dieťa vhodný určitý typ bicykla alebo veľkosť rámu a kolies? Príďte do Stacionárny obchod Sportano v Homeparku Targówek vo Varšave a využite rady našich odborníci na cyklistiku i služby fiitingu bicyklov, aby ste si mohli vybrať ten najlepší bicykel.